Med en sån rubrik så är det upplagt för flamewar mellan lägren, vilket inte ritkigt är syftet.
Anledingen till jag skriver det är helt enkelt att det idag slog mig hur uppenbart det är att flashs olika använindgsområden inom webben har krympt en aning mer.
Jag har utvecklat välidgt mycket flash och en del flex under alla mina webbår och vi har användt det flitigt på många av våra projekt på Bronson. Senaste åren har dock vår flashproduktion minskat markant, vilket kan bero på ett helt gäng faktorer som jag får ta upp en annan gång.
Det intressanta är dock att vi idag la på en minimal effekt på vår huvudmeny på Bronsons webbplats. Det är bara en mousover effekt som gjorts tusentals gånger, både i flash och i JS. Vad som slog mig, efter att jag hade gjort den, var hur extremt enkelt och snabbt jag hade gjort den i JS.
I flash har det aldrig varit särskilt svårt heller, men att ha flash för att skapa sådana effekter har alltid varit ett extra moment i produktionen.
Nu, när det krävs några få rader kod utan plugin för att få samma effekt, så har gränsen för när flash skall användas på en site flyttats bra bit längre.