Jag jobbar på en sida till ett bemanningsföretag. Den bygger på PHP tillsammans med jQuery för validering av formulär, mindre animationer och AJAX. Sidan är relativt enkel och innehåller inga större mängder data, så min fråga är än så länge inte ett problem utan mer en fundering inför framtida, större projekt.
Jag älskar att hålla isär saker och tänka så objektorienterat det är möjligt. I det här projektet har delat upp alla jQuery-funktioner i två filer, en som innehåller funktioner som används av sidorna tillgängliga för vanliga besökare, och en annan som innehåller de funktioner som administratören använder. Anledningen till detta är för att undvika att onödig data laddas. Dock så anropas alla funktioner från $(document).ready när sidan laddas vilket gör att alla funktioner i filen anropas och alla data från databasen hämtas, oavsett om den används eller inte.
Frågan är alltså hur jag enklast gör för att endast ladda relevant data för den specifika sidan som visas?
Det går säkert att lösa med if-satser som kontrollerar filnamn eller värdet på någon variabel på sidan, men det känns som en dålig lösning. Att dela upp koden så att en funktioner är i en fil och sedan ladda nödvändiga funktioner i headern funkar också, men eftersom jag har en header-fil som jag inkluderar i varje sidan funkar inte det heller.
Jag googlade problemet lite snabbt utan något lyckat resultat. Däremot
någon som sa att det bästa är att stoppa all jQuery-kod i samma fil och
minify:a den, tvärtemot vad jag vill göra alltså.
Mvh David